Our articles

What does it mean to be ecoliterate?

If environmental sustainability is important to us and we aim to live consciously in our daily lives, understand connections, and make decisions aligned with our values, we need a certain level of ecological literacy and eco-intelligence. Today, this can be mentioned in the same context as logical or emotional intelligence (1). In school, we learn important things, some of which may later be questioned. From the media, particularly social platforms, we are constantly flooded with information, much of which is based on unverified facts or is manipulative. Often, the intent of those generating and sharing the information isn't necessarily negative, but it can lead to misunderstandings and does not help in gaining clarity, especially in an age where conscious actions are most needed.

Read more »

Mit jelent öko-intelligensnek lenni?

Ha fontos számunkra a környezeti fenntarthatóság, akkor ahhoz, hogy tudatosan éljük mindennapjainkat, megértsünk összefüggéseket és ezek mentén az értékrendszerünknek megfelelő döntéseket hozzunk, egyfajta ökoműveltségre, öko-intelligenciára van szükségünk. Ez ma már egy szinten említhető a logikai vagy érzelmi intelligenciával (1).  Az iskolában tanulunk fontos dolgokat, amiknek egy része később jó eséllyel megkérdőjeleződik. A médiából, különösen a közösségi felületekről folyamatosan ömlik ránk az infó, aminek ha tetszik, ha nem, tetemes része megalapozatlan tényekre épül, illetve manipulatív. Sokszor a információkat generálók és megosztók szándéka nem is feltétlenül negatív, de félreértésekre adhat okot és egyértelműen nem segíti a tisztánlátást egy olyan korban, ahol a legnagyobb szükség van a tudatos cselekedetekre. 

Read more »

WHAT IS Eco-ToT Long-Term Training Course?

Eco-ToT is a 9 month educational programme for trainers active in international youth work to explore and improve our own ecological literacy and to learn how to facilitate eco-competence development through the training courses we design and deliver. Participants that successfully complete the Eco-ToT will become part of a Pool of EcoTrainers (PoET).

Aims of this learning process:

  • to walk trainers through a process by which they become more ecoliterate
  • to explore how non-formal education can contribute to young people becoming more ecoliterate
  • to gain deeper understanding on systematic problems and challenges
  • to empower, equip and motivate participants for environmental-related education
  • to enhance the integration of the GreenComp Framework in paticipants' practices
  • to create a community of professionals who use non formal methods for education for sustainability.