Kiegyensúlyozott húsvéti étkezés

Összeírtad már a húsvéti bevásárló listád? Ha igen, már tudod, mi kerül az asztalra, milyen jót fogtok enni és talán már tervezed is a következő hét edzésprogramját. Mi is készültünk. Molnár Klárával arról beszélgettünk, hogyan egyensúlyozzunk a tradicionális húsvéti fogások és szokások és egy könnyebben emészthető ünnepi menü között. Nagyszüleink is így csinálták. Részben.

FOTO:FORTEPAN / Sárospataki Györgyi

FOTO:FORTEPAN / Kozma Krisztina

Régen a Húsvét egy nehéz, téli étrendet követő böjt után érkezett. Táplálkozási szempontból mi volt a jelentősége a böjtnek és mit jelentett utána a húsvéti étkezés?

A böjt a nehéz téli étrend utáni váltás. Télen kevesebben mozgunk, többet és kiadósabbakat eszünk. A test télen raktározási funkcióra kapcsol, ami a téli lerakódások egy magyarázata. Könnyítenünk kell hát magunkon, amit a böjti időszakban általában húsmentes étrenddel oldottak meg: ekkor általában hüvelyesekből készített ételeket ettek, illetve a téli raktárakban még fellelhető maradék zöldségeket fogyasztották el – gyökérzöldségeket, savanyított káposztát, fejes és más káposztafélét, céklát, fekete retket. Ez az étrend biztosította, hogy a nehéz téli ételek és a tavaszi zöldségszezon közötti időszakban a testüket felkészítsék a tavaszi időszakra. Ilyenkor elkezdődött a munka is, sokkal többet dolgoztak a kertekben. A húsvéti ételekben és szokásokban a megújulás, a megtisztulás, a termékenység és a termékeny időszak kezdetének ujjongó üdvözlése áll, amit mindenképpen ünnepelni kell. Magyarországon pedig nincs ünnep gazdagon terített asztal nélkül, és nagy evészet és ivászat nélkül. Hiszen ez is a gazdagság és termékenység jelképe.

FOTO:FORTEPAN

Mennyiben más a mi húsvéti asztalunk nagyszüleink asztalánál?

Hasonlít. Bár édesapám gyermekkorában a háború alatt és után nem mindig volt igazából mindig nagy lakoma, hiszen alig volt mit enniük. Az ünnepekkor azért még ebben az időszakban is igyekeztek sonkát, tojást és kalácsot varázsolni az asztalokra valahonnan. A húsvéthoz tehát leginkább ugyanazok az ételek és alapanyagok kapcsolódtak, mint amiket mi is veszünk: a sonka, tojás, kalács. Ami fontos kiegészítő még hagyományosan: a retek és a torma. Ezek tipikusan tavaszi alapanyagok, és semmiképpen ne feledkezzünk el róluk, mert aromásan csípnek, és így ellensúlyozni tudják a nehéz ételek hatását, segítik az emésztést. A torma kifejezetten segíti a gyomor emésztő munkáját, ami a füstölt hússal való párosítását jól magyarázza. A füstölt hús ugyanis nehezen emészthető alapanyag. A retek ellensúlyozza a füstölt sonka és az alkohol melegítő-forrósító hatását, oldja a nyálkát. A nyálka lerakódására a húsvéti időszak túlzó mennyiségei, a rengeteg édesség nagyon előnyösen hat. A húsvétot megelőző nagypénteki böjtöt mindenki megtartotta azonban, és ilyenkor általában leveseket, főzelékeket szolgáltak fel.

Hogyan legyen kiegyensúlyozottabb a húsvéti étkezés? Miből többet, miből kevesebbet?

Attól lehet kicsit kiegyensúlyozottabb, ha odafigyelünk a mennyiségekre és nem háromszor annyit eszünk és iszunk, mint máskor. Az ünnepi traktáknál nekem trükkjeim vannak:

  • étkezésenként szétválasztom a szénhidrátot és a fehérjét, és mindkettőt zöldséggel eszem; ha sonkát eszek tehát, akkor azt tormával és sok zöldséggel, a süteményt pedig néhány órával később
  • legyen az asztalon mustár, torma és zöldség
  • a kelt tésztákat kovásszal készítem, és nem élesztővel.

 

A te húsvéti asztalodon mi van?

Én általában kísérletezek ilyenkor is. Most például érdekes színű pácolt tojást készítek: főtt tojást megpucolva céklával illetve kurkumával fogok pácolni, hogy szép színesek legyenek. Lesz még mindenféle sóval fermentált zöldség nálunk: retek, rebarbara, sárgarépa, cékla. Készítek ecetes tormát – már meg is vettem a tormát hozzá a piacon -, amit céklalével fogok színezni. Csinálok mustárt is. Készül kalács is, mégpedig a felülmúlhatatlan csokis babka kovásszal. Sonkát nem veszek, helyette hosszan, egyben sütött omlós tarja készül a barátoknak.

Mi kerülhet a csak növényi alapú (vegán) vagy engedékenyebben vegetáriánus húsvéti asztalra?

Jó kérdés. Ha nekem vegetáriánus vendégem lenne, biztosan színes tojást adnék neki sokféle zöldséggel, vagy zöldséges pitét. Egy vegánnak nem nagyon erőlködnék, hanem készítenék neki hummuszt, zöldségpástétomokat, tavaszi tekercset, izgalmas salátákat gabonákkal vagy hüvelyesekkel, sült zöldségekkel.

A gyerekeknél könnyen torkolhat az ünnep egy 3 napos csokievésbe annak minden következményével. Mivel segítsük a szervezetüket? Mivel kínáljuk őket?

Ez nehéz kérdés, mert hát gyereke válogatja. Amit érdemes megfogadni, hogy a reggeli maradjon meg a régi mederben. Ha a reggelijüket ilyenkor az édes irányba toljuk – kása gyümölccsel –, akkor talán ez segíthet abban, hogy ne tömje később is édessel magát. A természetesen édes reggeli (gabona gyümölccsel) képes harmonizálni a testet, és ezáltal egyensúlyt teremteni.

 

Mi történjen a húsvéti trakta után, hogyan tovább az étrenddel?

Szezonális tavaszi étrendet érdemes most már tényleg bevezetni, hiszen megjelentek a zöldek a szatyrokban. Ne feledkezzünk el a spárgáról, aminek nemsokára kezdődik a szezonja. A húsról tolódjon el a hangsúly a zöldségekre, csírákra, együnk köretként ebédre salátát, használjuk a zöld fűszereket, amik már a kertekben is kibújtak a földből. Használjuk a zöldségeket főzelékekhez és levesekhez, még várjunk egy kicsit – a hideg idő miatt – a nyers ebédekkel. Egyértelműen egy könnyedebb irányba érdemes elindulni az étrendünk összeállításánál.

gazda

Leave a Reply Text

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.